TESTY pre 4 – ročné štúdium - ARCHÍV

 

Test zo slovenského jazyka do 1. ročníka gymnázia

 

 

Pravopisné cvičenie (Doplň chýbajúce písmená a čiarky)

Človek ktorému celkom v_pada_ vlas_, si kúp_l parochňu _ pravých ľudsk_ch vlaso_.

Raz sa v_bral _ priate_mi na poľovačku. Keď cválal cez pole pru_ký závan vetra mu strhol z hlav_ klobúk. _ klobúkom mu uch_til aj parochňu, takže zostal holohlav_. Ostatn_ poľovníci si m_sleli, že ich priateľ sa bude zlostiť za to čo sa stalo. No keď prišl_ k nemu, v_deli že sa až preh_ba od smiechu: „Čo je také smiešne na tom že si prišiel o parochňu?“ sp_tal sa jeden _ nich.

 

Úlohy z jazyka a literatúry:

  1. Urči slovný druh a gramatické kategórie podčiarknutých slov vo vete:

Po dlhej chvíli prehovoril Jankin kamarát.

 

 

 

 

  1. Obyvatelia priemyselných miest musia dýchať znečistený vzduch.

Z vety vypíš:

prísudok –

predmet –

nezhodný prívlastok –

zhodný prívlastok –

 

  1. Dozvedel sa novinu, ktorá ho potešila.

Urči typ vety podľa zloženia:


  1. jednoduchá rozvitý veta
  2. podraďovacie súvetie
  3. priraďovacie súvetie
  4. zložené súvetie

 

  1. Smutno bolo Hurbanovi na brezovskej fare.

Uvedená vety je:


  1. dvojčlenná úplná
  2. jednočlenná slovesná
  3. dvojčlenný neúplná
  4. jednočlenná neslovesná

 

  1. Vypíš podstatné mená, ktoré sa skloňujú podľa vzoru žena:

lavica, kniha, večera, lopata, skriňa

 

 

  1. Ktorý rad prídavných mien sa skloňuje podľa toho istého vzoru?
  1. najmenší, husací, domáci
  2. orlí, včelí, husací
  3. ujov, štúrovský, Jánošíkova
  4. mladý, väčší, rovnaký
  1. Z ktorých slovných spojení sa nedajú sa utvoriť zložené slová?

  1. liečba vodou
  2. malá kniha
  3. lekár zvierat
  4. kresba perom

 

  1.  Zakrúžkuj, čo je správne:

  1. dvoje dverí, za prvé
  2. dvojo dverí, za prvé
  3. dvoje dverí, po prvé
  4. dvojo dverí, po prvé

 

  1. Zakrúžkuj, ktorý spôsob vykania je správny:
  1. Pani Holá, bola by ste taká dobrá...
  2. Pani Malá, boli by ste taká dobrá...

 

  1. Ktorý z frazeologizmov vyjadruje myšlienku, že je niekto úprimný?
  1. má jazyk ostrý ako britva
  2. svrbí ho jazyk
  3. čo na srdci, to na jazyku
  4. jazyk sa mu pletie

 

  1. Vymenuj štyri základné jazykové štýly:

 

 

  1. K nasledujúcim slovám uveď 2 synonymá:
  1. namyslený –
  2. odvážny –
  3. smutný –

 

  1. Doplň porekadlá:
  1. Komu sa nelení, ...........................
  2. My o vlku ..............................

 

  1. Posledné prvé Všetky sa stretnú

Sú také cesty navždy sa pretnú

Ó vlčie maky! Dievčenské sukne!

Zostanú slzy? Vietor ich sfúkne.

 

1. úloha – zo štvorveršia vypíš:

epiteton –

básnickú otázku –

básnické zvolanie –

metaforu –

 

2. úloha – urči rým –

              napíš jeho schému

 

3. úloha – podčiarkni, či je to báseň

                 lyrický     alebo     epická

 

  1. K dielu priraď autora:

Mor ho!

Rysavá jalovica

Prázdniny so strýcom Rafaelom

Traja kamaráti

 

 

Testy z matematiky do 1. ročníka gymnázia

 

 

 

TEST 1

 

 

Pr. č. 1. a)                                  b)                                                                        

 

 

Pr. č. 2. Uprav výraz a urč podmienky riešiteľnosti:  

 

 

Pr. č. 3. Rieš rovnicu v R a urob skúšku správnosti:

 

 

Pr. č. 4. Rieš sústavu rovníc v RxR a urob skúšku správnosti:  

                                                                                                    

 

Pr. č. 5. a) Vypočítaj číslo, ktorého 75% je 150.

              b) Vypočítaj 2% z 2.

              c) Vypočítaj, koľko % je 2,5 z 500.

 

Pr. č. 6. Rovnoramenný trojuholník má obsah 60 cm² a výška na základňu je 12 cm. Vypočítaj jeho obvod.

 

Pr. č. 7. Otec zaplatil 420 Sk za cestovné lístky pre celú rodinu. Otec a matka platili celý lístok, dve dcéry a stará     mama polovičné cestovné. Koľko stáli jednotlivé lístky?

 

Pr. č. 8. Aká vysoká je nádrž v tvare kvádra s rozmermi dna 80 cm a 50 cm, ak po naliatí 480 litrov vody je naplnená do troch štvrtín svojej výšky?

 

Pr. č. 9. Vypočítaj veľkosti vnútorných uhlov trojuholníka, ak vieš, že tieto veľkosti sú v pomere 3:4:5.

 

 

 

 

 

 

 

TEST 2

 

 

Pr. č. 1. a)                                  b)                                                                        

 

 

Pr. č. 2. Uprav výraz a urč podmienky riešiteľnosti:  

 

 

Pr. č. 3. Rieš rovnicu v R a urob skúšku správnosti:

 

 

Pr. č. 4. Rieš sústavu rovníc v RxR a urob skúšku správnosti:  

                                                                                                    

 

Pr. č. 5. a) Vypočítaj číslo, ktorého 75% je 150.

              b) Vypočítaj 2% z 2.

              c) Vypočítaj, koľko % je 2,5 z 500.

 

Pr. č. 6. Rovnoramenný trojuholník má obsah 60 cm² a výška na základňu je 12 cm. Vypočítaj jeho obvod.

 

Pr. č. 7. Otec zaplatil 420 Sk za cestovné lístky pre celú rodinu. Otec a matka platili celý lístok, dve dcéry a stará   mama polovičné cestovné. Koľko stáli jednotlivé lístky?

 

Pr. č. 8. Aká vysoká je nádrž v tvare kvádra s rozmermi dna 80 cm a 50 cm, ak po naliatí 480 litrov vody je naplnená do troch štvrtín svojej výšky?

 

Pr. č. 9. Vypočítaj veľkosti vnútorných uhlov trojuholníka, ak vieš, že tieto veľkosti sú v pomere 3:4:5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEST 3

 

 

Pr. č. 1. Uprav na súčin: a)                    b)

 

 

Pr. č. 2. Vypočítaj:                                           

 

Pr. č. 3. Uprav daný výraz a urč podmienky:

 

 

Pr. č. 4. Rieš rovnicu a urob skúšku:

 

 

Pr. č. 5. Dĺžky strán obdĺžnika sú v pomere 3:4 a jeho obvod je 28 cm. Akú dĺžku má jeho uhlopriečka?

 

 

Pr. č. 6. Rozmery chladničky sú 60 cm, 60 cm a 83 cm. Objem chladiaceho priestoru je 100 litrov. Vypočítaj, koľko percent z celkového objemu chladničky nemôžeme využiť na chladenie. (Zaokrúhlite na stotiny.)

 

 

Pr. č. 7. Číslo 14,7 zaokrúhli na jednotky, číslo 15,345 zaokrúhli na desatiny a číslo 0,099 zaokrúhli na stotiny. Zaokrúhlené hodnoty sčítaj. Aký dostaneš výsledok?

 

 

Pr. č. 8. Koleso bicykla má priemer 60 cm. Koľkokrát sa toto koleso otočí na dráhe dlhej 2826 m?

 

 

Pr. č. 9. Rieš sústavu rovníc a urob skúšku správnosti:

                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEST 4

 

Pr. č. 1. Uprav na súčin: a)                    b)

 

Pr. č. 2. Vypočítaj:                                           

 

Pr. č. 3. Uprav daný výraz a urč podmienky:

 

 

Pr. č. 4. Rieš rovnicu a urob skúšku:

 

 

Pr. č. 5. Dĺžky strán obdĺžnika sú v pomere 3:4 a jeho obvod je 28 cm. Akú dĺžku má jeho uhlopriečka?

 

 

Pr. č. 6. Rozmery chladničky sú 60 cm, 60 cm a 83 cm. Objem chladiaceho priestoru je 100 litrov. Vypočítaj, koľko percent z celkového objemu chladničky nemôžeme využiť na chladenie. (Zaokrúhlite na stotiny.)

 

 

Pr. č. 7. Číslo 14,7 zaokrúhli na jednotky, číslo 15,345 zaokrúhli na desatiny a číslo 0,099 zaokrúhli na stotiny. Zaokrúhlené hodnoty sčítaj. Aký dostaneš výsledok?

 

 

Pr. č. 8. Koleso bicykla má priemer 60 cm. Koľkokrát sa toto koleso otočí na dráhe dlhej 2826 m?

 

 

Pr. č. 9. Rieš sústavu rovníc a urob skúšku správnosti:

                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTY pre 8 – ročné štúdium - ARCHÍV

 

Test zo slovenského jazyka do Primy

 

Pravopisné cvičenie ( Doplň chýbajúce písmená.)

 

Raz sa kocúrov_ hneď zarána pošťastilo ch_tiť vrabca. Držal ho _ zuboch. „Var_ nebudeš raňajkovať _ neumyt_m_ labam_?“ začv_rikal vrabec. „Dobre vieš, ako to robievajú tvoj_ pán_.“

„Máš pravdu,“ uznal kocúr. Vtom zdv_hol la_ku, ab_ sa um_l. Na to vrabčiak čakal. Ihneď sa kocúrov_ v_šm_kol a už ho nebolo. Kocúr zlostne v_prskol: „Nech s_ ľudia robia, čo chcú. Ja sa o_teraz budem um_vať iba po jedle.“

 

 

Úlohy z jazyka a literatúry

 

  1. Napíš podstatné mená v nominatíve množného čísla:

E.     hus

F.     víťaz

  1. rovina
  2. strom

 

  1. Vypíš z vety všetky slovné druhy a pomenuj ich:

Naša škola je pekná.

 

 

 

 

  1. Zoraď slová podľa abecedy:

zviera, cirkus, škola, lavica, breza, tráva

 

 

  1. Utvor slová opačného významu:

A.                deň

B.               mocný

  1. dobrý
  2. svetlo

 

  1. Vypíš z hádanky všetky podstatné mená a urči ich pád:

Nám všetkým pre radosť

postavil maliar most,

nalial naň farieb dosť.

 

 

 

  1. Rozdeľ slová na slabiky a napíš číslicou ich počet:

A.                trnavský

B.               ozdobný

  1. pokreslenom
  2. dievčiskom

 

  1. Mamička kúpila mydlo a zubnú pastu.

A.     Vyhľadaj vo vete vybrané slovo a napíš ho.

 

B.    Utvor z neho zdrobneninu.

 

 

C.    Vypíš z vety sloveso a urči jeho osobu, číslo, čas.

 

 

  1. Utvor z rozvitej vety holú vetu:

Moji spolužiaci sa už tešia na letné prázdniny.

 

  1. Správne doplň veľké a malé písmená:

Medzi štáty _trednej _urópy patrí i _lovenská _epublika.

 

  1. Napíš, akú vlastnosť vyjadruje prirovnanie: vykračuje ako páv

 

  1. Doplň príslovia a porekadlá tak, aby bolo jasné, o aký ľudový výrok ide:

  1. Aká matka, ... .
  2. Bez práce ... .
  3. Kto druhému jamu kope, ... .
  4. Katarína na ľade, ... .

 

  1. Napíš správne názvy rozprávok a rozprávkových bytostí:

  1. Janko Šošovička

 

  1. O princeznej Čiernovláske
  2. O dvanástich týždňoch

 

  1. Validub

 

  1. Zakrúžkuj, čo píše básnik:

  1. prózu
  2. poéziu

 

  1.        Vŕba, vŕba, daj mi muža,

             červeného ako ruža

             a bieleho ako kvet

             a dobrého ako med.

 

Z uvedeného textu vypíš:

A.     dvojicu slov, ktoré sa rýmujú

B.    prirovnanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Test z matematiky do Primy

 

 

Pr. č. 1: Vypočítaj:

a) 214 + ( 26 + 24 ) : 5 – 93 = …..............................................................................................................

b) 168 : 4 – 6 . 0 – 3 . 8 = ….....................................................................................................................

c)    ( 11 + 7 ) . 9 – 63 : 9 +  ( 36 – 17 ) . 2 = ….........................................................................................

 

 

 

 

 

Pr. č. 2: Pomocou číslic 7, 2, 0, 9, 4 napíš najväčšie párne štvorciferné číslo a najmenšie nepárne štvorciferné číslo, ak:

a) každú číslicu môžeš použiť iba raz – najväčšie párne štvorciferné:..........................

                                                           - najmenšie nepárne štvorciferné:.....................

 

b) číslice sa môžu opakovať – najväčšie párne štvorciferné:........................................

                                             - najmenšie nepárne štvorciferné:...................................

 

 

 

Pr. č. 3: Vypočítaj obvody daných útvarov a usporiadaj ich od najväčšieho po najmenší.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


obvod U1: …...............................................................................................................................................

 

obvod U2: …...............................................................................................................................................

 

obvod U3: …...............................................................................................................................................

 

usporiadanie: ….............. >.................... > …...............

 

 

Pr. č. 4: Premeň na uvedené jednotky:

a) 16 m 25 dm = …........................ cm

b) 578 mm = …...................... cm ….................... mm

c)    3 h 23 min = …....................... min = …....................... s

 

 

 

Pr. č. 5: a) Od súčinu čísel 43 a 45 odčítaj súčet čísel 213 a 36.

               b) K rozdielu čísel 915 a 5 pripočítaj podiel čísel 72 a 8.

 

 

 

 

 

Pr. č. 6: Obvod trojuholníka je 15 cm. Z daných dĺžok jeho strán zakrúžkuj tie, z ktorých sa dá trojuholník zostrojiť a narysuj ho.

a) 5 cm, 5 cm, 5 cm                        b) 3 cm, 4 cm, 7 cm                          c) 3 cm, 9 cm, 3 cm

 

 

 

 

 

Pr. č. 7: Vypočítaj obsahy vyfarbenej a nevyfarbenej časti štvorca a ich rozdiel:

                                                                

                                                                  obsah vyfarbenej časti:

                                                                 

                                                                  obsah nevyfarbenej časti:

                                                                 

                                                                  rozdiel: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pr. č. 8: Narysuj štvorec, ktorého strana má veľkosť 4 cm. Vypočítaj jeho obvod. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pr. č. 9: V košíku je 6 jabĺk, hrušiek o 2 viac ako jabĺk, sliviek o 6 menej ako hrušiek a pomarančov dvakrát viac ako jabĺk. Koľko kusov ovocia je v košíku?

 

jabĺk...........................................   

hrušiek.......................................

sliviek........................................

pomarančov..............................

spolu.........................................

 

 

Odpoveď: …................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

Pr. č. 10: Na obrázkoch sú čísla usporiadané podľa určitých pravidiel. Doplň posledný obrázok.